Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Slim samenwerken in de keten? Digitaal consulteren!

Als huisarts kom je soms voor vraagstukken te staan waarbij de blik van een specialist handig kan zijn. Een korte lijn om af te stemmen welke vervolgstap het beste is voor de patiënt, zonder meteen door te verwijzen naar de tweede lijn. Of een moment van afstemming over een lopend behandeltraject in het ziekenhuis. In deze gevallen is digitaal consulteren de oplossing. Met digitaal consulteren is het voor huisartsen mogelijk om op een laagdrempelige manier de expertise van een kaderhuisarts of specialist in te schakelen.

Hoe werkt digitaal consulteren?

Digitale consultatie geeft je als huisarts de mogelijkheid om digitaal een adviesvraag voor te leggen aan de specialist, zonder dat de patiënt naar het ziekenhuis hoeft. Dit doe je via VIPLive door een consultatie te starten en te kiezen voor ‘Digitale consultatie’. In de vervolgstappen kies je het gewenste specialisme en stel je de vraag. De vraag wordt binnen 48 uur door de desbetreffende poli beantwoord. Digitale consultatie is dus niet bedoeld voor spoedvragen. Als de specialist de consultatievraag heeft beantwoord, krijgt de huisarts via VIPLive antwoord van de specialist. De huisarts bespreekt dan de vervolgstappen met de patiënt.

Win-win voor huisarts, specialist én patiënt

Met de inzet van het digitale consult verkorten we de lijnen tussen huisartsenpraktijk en specialist. Zo kunnen we onnodige verwijzingen naar de tweede lijn voorkomen. En als er na consultatie uiteindelijk toch een verwijzing volgt, dan zal deze efficiënter en gerichter zijn. Het proces bespaart zowel de huisarts, als de specialist, als de patiënt tijd en geld. De huisarts ontvangt een vergoeding voor de digitale consultatie en de specialist voor het beantwoorden van de vraag. Een bijkomend voordeel is dat je als huisarts op een hele laagdrempelige en eenvoudige manier, je kennis verrijkt. Dit komt de kwaliteit van zorg in de huisartsenpraktijk ten goede. Kortom: een win-win voor alle partijen.

Declaratieproces en tarief

Het declaratieproces gaat als volgt: de huisarts stelt een digitale consultatievraag. De kaderhuisarts of medisch specialist beantwoordt deze vraag en sluit vervolgens de digitale consultatie af in VIPLive. Met deze afsluiting wordt de declaratie in gang gezet voor de medisch specialist én de huisarts. Als huisarts hoeft je in VIPLive dus niets te doen om de declaratie in gang te zetten.

Wil je zien welke declaraties zijn aangeleverd en zijn uitbetaald? Log dan in op VIPLive en ga naar: Declareren > Zorggroepdeclaraties > Bundeloverzicht.

Dokter Drenthe declareert bij de start van elk kwartaal de afgesloten consultaties van het voorgaande kwartaal bij de zorgverzekeraar. Nadat de zorgverzekeraar de declaraties heeft goedgekeurd, betalen wij de vergoeding aan de huisarts en de medisch specialist uit. De tarieven zijn vastgesteld door de zorgverzekeraar.

Geschreven door

Michel Dijkman

Laatste nieuws

Ondersteuning van mantelzorgers die zorgen voor een naaste in de laatste levensfase

Op 10 november 2024 is het de Dag van de Mantelzorger. Een mooi moment om de mantelzorgers in jouw omgeving eens in het zonnetje te zetten of te bedanken voor hun inzet. En ook aanleiding om de vrijwillige zorgondersteuning van Acanthis onder de aandacht te brengen bij huisartsen en mantelzorgers.

Dokter Drenthe benoemt nieuwe Voorzitter Raad van Bestuur

Hans Mulder wordt per 1 januari 2025 benoemd tot Voorzitter Raad van Bestuur van Dokter Drenthe. Hij neemt dan het stokje over van Ron Wissink, die eind dit jaar na ruim 11 jaar stopt en de voorzittershamer zal neerleggen. Samen met Jan Schaart en Stefan Meinema vormt Hans een collegiaal bestuur.

Patiënten Zorgverlener

Onderzoek NIVEL Zorgregistraties

Zorgverlener 2024 Nieuws ACP

Advance Care Planning: zorg voor goede registratie

Het project ACP heeft al mooie resultaten opgeleverd. Om de toegevoegde waarde van het ACP-plan nóg voelbaarder te maken voor de patiënt en zorgverlener brengen we een aantal zaken onder je aandacht.

Zorgverlener 2024 Nieuws MGZ

Een update uit de proeftuinen van MGZ

Sinds januari 2024 experimenteren we in vier Drentse proeftuinen met nieuwe samenwerkingsvormen die bijdragen aan toekomstbestendige zorg. In deze nieuwsbrief delen we de stand van zaken en ervaringen tot nu toe.

Zorgverlener 2024 Nieuws

Leren van Casuïstiek: Een witte raaf onder de raven

Regelmatig deelt de calamiteitencommissie een casus. Dit om te leren van wat goed ging en (bijna) misging. De casus gaat dit keer over een jonge vrouw die zich meldt met pijnklachten op de borst.

Patiënten 2024

Veilig online contact met de huisartsenspoedpost

Heb je een dringende medische klacht in de avond of in het weekend? Je stelt je vraag veilig online via het digitaal spreekuur van de huisartsenspoedpost.

Zorgverlener 2024 Nieuws

Transformatieplan Hart voor Elkaar is goedgekeurd

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) en Dokter Drenthe hebben een gezamenlijk plan ingediend bij Zilveren Kruis en VGZ. Nu de zorgverzekeraars dit plan hebben goedgekeurd, komt er geld vrij uit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) om het uit te voeren.