Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Zorg voor nu

Toekomstbestendige huisartsenzorg impliceert dat we werken aan iets wat er nog niet is. Dat de zorg later niet meer vanzelfsprekend is. Daarom werken we aan zorg voor nú. We vernieuwen waar dat nodig is en nemen uit het oude mee wat waardevol is. In dit digitale tijdperk komen we met oplossingen waar de kwaliteit van zorg beter van wordt. Zodat onze huisartsen de juiste zorg kunnen bieden. We geven meer ruimte aan de huisarts en meer gereedschap aan de patiënt voor zelfzorg. We gaan de uitdaging aan om Drentse zorg elke dag een beetje beter te maken.

Dokter Drenthe. Zorg voor nu

Toekomstbestendige huisartsenzorg

We werken programmatisch aan vijf veranderopgaven die bijdragen aan toekomstbestendige huisartsenzorg in Drenthe. Al onze diensten komen hieruit voort.

1) Drenthe werkt

Wij helpen de huisartsenzorg in Drenthe toekomstbestendig te organiseren.

Huisartsen staan voor de nodige uitdagingen. De huisartsenopleiding zit minder vol, de afstanden in Drenthe zijn soms wat groter dan in stedelijke gebieden en steeds complexere problematiek komt op het bordje van de huisarts terecht. Interessante ontwikkelingen!

Belangrijk dus om te laten zien hoe leuk het is om een eigen praktijk te hebben! Ook helpen we de startende huisarts met het wegnemen van de drempels die bij een praktijkovername komt kijken. De stoppende huisarts kunnen we helpen door te kijken naar de praktijkorganisatie. Is vernieuwing nodig om de praktijk klaar te stomen voor de maatstaf van deze tijd? Geen punt. We weten wat daarbij komt kijken en helpen graag!

Ook komt het af en toe voor in onze groene provincie dat een huisarts klaar is voor zijn of haar pensioen, maar de praktijk aan niemand kan overdragen. De stoppende huisarts kunnen we helpen door te kijken naar de praktijkorganisatie. Is vernieuwing nodig om de praktijk toekomstbestendig te organiseren? Geen punt. We weten wat daarbij komt kijken en helpen graag!

2) Persoonsgerichte en integrale zorg

Meer tijd voor 'het andere gesprek' in de huisartsenpraktijk. We hebben het niet meer over ziekte, maar over gezondheid. Bij complexe problematiek stappen we af van protocollen en kijken we naar wensen en behoeften. Waar wil de patiënt zelf aan werken? Wij geloven in deze manier van zorg verlenen, die wordt getest door ongeveer 25 Drentse huisartsenpraktijken. Het resultaat: de huisarts heeft meer plezier in het werk en de patiënt ervaart een betere gezondheid.

3) Werkdrukvermindering in de ANW

Onze huisartsenspoedposten worden drukbezocht en dat is niet altijd een goed teken. Officieel zijn ze alléén toegankelijk voor patiënten die met spoed huisartsenzorg nodig hebben. Patiënten die dus niet kunnen wachten tot de praktijk van de eigen huisarts weer open is.

Steeds vaker zien we hoe laagdrempelig patiënten contact met onze spoedpost opnemen. Dit zorgt voor langere wachttijden aan de telefoon en een hoge – door huisartsen en triagisten – ervaren werkdruk. Daar willen we wat aan doen! Zo wijzen we bellers op handige websites als thuisarts.nl en moet ik naar de dokter.nl om na te gaan of er sprake is van spoed. Ook bieden we de optie om de vraag via de chat te stellen; hiervoor zijn digi-artsen (en op sommige locaties ook regie-artsen) aan het werk.

4) Open, inzicht en samen

De maatschappij is veranderd en de huisartsenzorg kan hierin niet achterblijven. Bijna iedereen regelt bankzaken via een app op de telefoon, maar we staan nog massaal om 8.00 uur ’s ochtends in de telefonische wachtrij bij de huisarts. En we bellen tussen 14.00 en 15.00 uur opnieuw voor uitslagen en het aanvragen van herhaalrecepten.

Dit zijn allemaal zaken die gemakkelijk digitaal kunnen. Wel zo fijn voor zowel de huisartsenpraktijk als voor Drentse patiënten. Om deze diensten als huisartsenpraktijk aan te kunnen bieden, zijn aanpassingen in de bedrijfsvoering nodig. Daarvoor is dit digitaliseringsprogramma.

5) Praktijkorganisatie

Huisartsen met een eigen praktijk zijn niet alleen huisarts. Ze zijn ook werkgever, ondernemer en communicator. Daar komt veel bij kijken. Niet iedere huisarts heeft daar tijd voor of vindt dat leuk om te doen. Daarom bieden we allerlei HR-, ICT-, communicatie- en financiële diensten aan die huisartsen ontlasten. Denk aan het meedenken over het functioneren of de ontwikkeling van medewerkers, de inrichting van telefonie en (digitale) werkplekken en het bij ons afnemen van de praktijkwebsite.