Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Wat gebeurt er als je contact opneemt?

Digitaal spreekuur
Als je via het digitaal spreekuur je vraag stelt, dan behandelen een triagist en huisarts je vraag. Je krijgt vragen over je algemene gezondheid, je klacht en stuurt eventueel een foto. Zo bepalen we of je met spoed huisartsenzorg nodig hebt.

Telefonisch
Als je belt naar de huisartsenspoedpost krijg je een triagist aan de lijn. Die vraagt naar je Burgerservicenummer (BSN). Een triagist is een speciaal opgeleide doktersassistent. Die beoordeelt aan de hand van het Nederlands Triage Systeem of je met spoed huisartsenzorg nodig hebt.

Na je telefonisch of digitaal contact kunnen er verschillende dingen gebeuren:

  • Je krijgt advies om zelf de situatie op te lossen of om een afspraak te maken bij je eigen huisarts de volgende werkdag
  • Of je krijgt een afspraak voor een consult op de post of digitaal
  • Of je wordt doorverwezen naar een andere zorgverlener zoals een verloskundige of tandarts
  • Of je krijgt een afspraak voor een huisbezoek als je fysiek niet in staat bent om naar de spoedpost te komen
  • Of er wordt een ambulance gebeld omdat de situatie te ernstig is.

In één overzicht zien hoe het werkt op de huisartsenspoedpost? Bekijk hier de volledige informatieve folder.

Bezoek aan de huisartsenspoedpost

Als het nodig is dat je gezien wordt op de post, dan zorg je zelf voor vervoer. Na binnenkomst:

  • Meld je je bij de balie en neem je plaats in de wachtruimte
  • De dienstdoende huisarts roept je vanzelf op

Wanneer ben je aan de beurt?
Het kan zijn dat patiënten die later binnenkomen eerder worden opgeroepen. Volgens het triagesysteem heeft die andere patiënt dan (nog) meer spoed.

Neem je legitimatiebewijs mee

Neem je legitimatiebewijs mee bij een bezoek aan de huisartsenspoedpost. Dit is een:

  • een rijbewijs
  • een paspoort
  • een ID-kaart

Met je Burgerservicenummer (BSN) kan de triagist controleren of jouw gegevens overeenkomen met die van de huisartsenspoedpost. Dit voorkomt vergissingen in bijvoorbeeld je medische dossier.

Kosten

Iedereen die gebruikmaakt van de huisartsenspoedpost betaalt daarvoor via de zorgverzekering. Op welke manier je ook contact hebt gehad. Dus ook voor een telefonisch advies worden kosten in rekening gebracht.

De basisverzekering dekt de kosten van de huisartsenzorg, dus ook van de huisartsenspoedpost. Ben je verzekerd, dan declareren we deze kosten rechtstreeks bij je zorgverzekeraar. De triagist controleert via je BSN-nummer of je verzekerd bent en bij welke maatschappij.

Eigen risico

  • Een contact met de huisartsenspoedpost, een consult of visite heeft geen invloed op je eigen risico.
  • Verwijzen we je door naar het ziekenhuis? Dat is wél van invloed op je eigen risico.

Ben je niet verzekerd of woon je in het buitenland?
Dan betaal je een consult of visite direct. Je kan alleen via pin betalen.

Tarieven met ingang van 1 januari 2024

  • Telefonisch of digitaal consult of zelfzorgadvies door assistent(e) of triagist: € 35,00
  • Consult door huisarts op de huisartsenspoedpost of digitaal: € 182,15
  • Visite: € 277,72

Deze tarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).