Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

ICT & digitalisering

Automatisering en digitalisering is de basis voor toekomstbestendige huisartsenzorg. Onze diensten van informatisering & automatisering (I&A) helpen je de effectiviteit van de huisartsenzorg te verhogen. We zorgen er namelijk voor dat de juiste informatie op het juiste moment en op de juiste plek inzichtelijk is. We werken aan vier programma's.

1. OPEN

In deze tijd is het nodig dat patiënten toegang hebben tot hun eigen medisch dossier. Daarnaast is het wenselijk dat in het geval van spoed, de dienstdoende arts ook inzicht heeft in het medisch dossier van de patiënt. Dit is het doel van OPEN. Waarbij huisartsen samen de regie hebben voor de patiënt in het zorgnetwerk.

  • Hiervoor sluiten we Drentse huisartsen aan op het Landelijk Schakelpunt
  • Ook nemen we deel aan het landelijke versnellingsprogramma van informatie-uitwisseling tussen de patiënt en zorgverlener
  • Met Spoed Beschikbaar. Dit is de digitale gegevensuitwisseling over een patiënt in een acute situatie in ANW van en naar de meldkamer én SEH
  • We ontwikkelen een informatiestandaard voor Advanced Care Planning

2. Inzicht

Data waardevol maken en slimmer inzetten begint met inzicht krijgen. Dit programma gaat over het ontsluiten van informatie, voor het toepassen van data in de huisartsenpraktijken en huisartsenspoedposten. Onze huisartsen hebben specialisten tot hun beschikking die data interpreteren, analyseren en doorvertalen in acties. Hiervoor:

  • ontwikkelen we een populatiedashboard
  • geven we onze praktijken inzicht voor verbetering van de praktijkvoering
  • zetten we deze inzichten om naar concrete acties

3. Samen

Digitaal samenwerken om het proces van zorg verlenen makkelijker te maken. Maar waar begin je? Dit is wat we doen:

  • we ontwikkelen een informatiestandaard Voorbereiding Laatste Levensfase' (ACP) en delen dit met het zorgnetwerk
  • we werken aan digitale consultatie tussen huisartsen en medisch specialisten
  • er is een digitaal multidisciplinair overleg tussen zorgverleners
  • er is een zorgviewer, waarmee elke zorgverlener in het eigen systeem informatie kan opvragen en overnemen

4. Praktijk

Als huisarts noteer je continu gegevens in je computer. Tijdens spreekuur, overleggen en uitwisseling met andere zorgverleners. Dit kan het beste geïntegreerd zijn in de werkplek. Hiervoor kunnen we de huidige praktijkautomatisering inventariseren. Daarna krijg je een advies en kunnen we je ondersteunen bij de implementatie en het beheer.