Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Leren van casuïstiek: U3 in de nacht

Leren van de praktijk

In ‘Leren van casuïstiek’ beschrijft de calamiteitencommissie een casus uit de praktijk. Hiermee willen wij het leereffect van onderzoeken naar incidenten en calamiteiten vergroten. Het gaat erom lering te trekken uit wat goed ging en (bijna) misging en daarmee te voorkomen dat hetzelfde nog een keer gebeurt.

De casus

De zoon van een 80-jarige man belt op maandagochtend om 7:16 uur naar de huisartsenpost. Vader heeft pijn op de borst, zeurend en stekend van karakter. Zoon is bezorgd en vraagt zich af wat te doen. Vader heeft een blanco voorgeschiedenis en gebruikt geen medicatie.

Als de triagiste vader zelf aan de lijn krijgt, geeft hij aan dat hij niet denkt dat de pijn van het hart of de longen komt. Het lijkt hem eerder in de maag of de slokdarm te zitten. Hij heeft het gevoel dat er lucht vast zit en kan niet boeren. Hij is niet benauwd, niet klam/zweterig, heeft geen hartkloppingen. Hij komt helder en adequaat over aan de telefoon en is niet in paniek. De triagiste scoort de ABCDE stabiel, komt uit op een U3 urgentie bij ingangsklachten ‘pijn thorax’ en adviseert om 8:00 de eigen huisarts te bellen. Als de klachten in de tussentijd erger zouden worden, wordt als vangnetadvies gegeven om dan terug te bellen naar de huisartsenpost.

De patiënt en zijn vrouw gaan om 8:00 uur naar de eigen huisarts, waar blijkt dat hij een hartinfarct heeft. Met de ambulance wordt hij naar het ziekenhuis gebracht en direct gedotterd. De patiënt maakt het goed, hij voelt zich weer de oude maar gebruikt nu wel een heel aantal medicijnen.

Leerpunten

Gelukkig is het goed afgelopen in deze casus en heeft de patiënt nog op tijd de nodige zorg gekregen. Maar wat kunnen we leren van deze casus?

Het eerste leerpunt gaat over de triage bij pijn op de borst. Uiteraard is dit altijd een lastige klacht, helemaal als de patiënt zelf al bepaalde ideeën heeft over de oorzaak. Het NTS is recent vernieuwd. De vragen zijn nu eenduidiger en daarmee scoort de triagiste sneller een U1. Er zal dus eerder een ambulance aangestuurd worden, danwel een spoedconsult of spoedvisite worden afgesproken. De kans op het missen van een hartinfarct wordt zo verkleind.

Daarnaast heeft de triagiste het protocol ‘U3 in de nacht’ niet gebruikt. De afspraak is dat patiënten die in de nacht de huisartsenpost bellen en een klacht met U3 urgentie hebben, niet op de huisartsenpost gezien hoeven te worden maar zich om 8:30 uur de volgende ochtend in de praktijk van de eigen huisarts mogen melden. Ze zullen dan daar worden gezien. Dat is dan ook het tweede leerpunt. En aan de huisartspraktijken de vraag: hoe is dat op jullie locatie geregeld?

Hoewel er natuurlijk niets mis is met het advies dat een U3 patiënt de volgende werkdag direct om 8:00 uur de eigen huisarts belt om een afspraak te maken, kan gebruik gemaakt worden van de geldende werkafspraak. Zet 'm in waar het je helpt!

Heb je vragen over deze casus?

Neem dan contact op met de calamiteitencommissie via kwaliteit@dokterdrenthe.nl.

Laatste nieuws

Zorgverlener 2025 Nieuws Digitalisering

Vervolg digitale triage

In voorbereiding op de module digitale triage in 2026 geven we een gerichter advies aan de Drentse huisartsenpraktijken en lees je meer over de vervolgstappen.

Zorgverlener 2025

Doe mee met de Nationale Wandeluitdaging Drenthe!

Waar ze in Nijmegen de wandel 4daagse organiseren, doen wij in Drenthe mee aan de Nationale wandeluitdaging om beweging te stimuleren.

Dokter Drenthe 2025 Nieuws

Ons verhaal van 2024

Met plezier presenteren we ons jaarverslag 2024! Daarin lees je in vogelvlucht wat we gedaan en bereikt hebben in het afgelopen jaar.

Patiënten 2025 Nieuws

Op vakantie en medische hulp nodig? Lees hier wat je kan doen!

Het is vakantietijd! Ben je op vakantie en krijg je een medische klacht die niet kan wachten en heb je dringend hulp nodig? Lees hier wat je kan doen!

Zorgverlener 2025 Nieuws

Work-Ation in Drenthe, het hele jaar door!

Ken je de Drentse Work-Ation al? Een waarnemer uit een ander deel van Nederland werkt minimaal 4 dagen gedurende een week in een Drentse dagpraktijk, en het verblijf van de waarnemer wordt geregeld en betaald door de huisarts.

Zorgverlener 2025 Nieuws

Leren van casuïstiek: Hevige pijn bij gordelroos

Een vrouw van 72 jaar stuurt op zaterdagmiddag foto’s naar de huisartsenspoedpost via spreekuur.nl. Ze heeft sinds 2 dagen huiduitslag op haar linker bil/bovenbeen.

Zorgverlener 2025 Nieuws Vrij Roosteren

Update Vrij Roosteren voor 2026

Dit najaar gaan we voor de vierde keer aan de slag met het samenstellen van het jaarrooster voor de huisartsenspoedposten volgens de methodiek Vrij Roosteren. Lees meer over de resultaten van de analyse van ronde 3 (rooster 2025), de spelregels voor 2026 en de planning.

Dokter Drenthe Zorgverlener 2025 Nieuws Digitalisering

Zorgviewer, hoe staat het ermee?

Dit voorjaar kwam Zorgviewer voor de huisartsen in Drenthe beschikbaar. Een flink aantal huisartsenpraktijken is inmiddels aangesloten, jouw praktijk ook?