Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Leren van Casuïsitiek: "Het wordt toch anders..."

In deze editie van de uitgave ‘Leren van casuïstiek’ een beschrijving van een casus uit de praktijk. Hiermee willen wij het leereffect van onderzoeken naar incidenten en calamiteiten vergroten. Het gaat erom lering te trekken uit wat goed ging en (bijna) misging en daarmee te voorkomen dat hetzelfde nog een keer gebeurt. Deze casus is beschreven door de calamiteitencommissie van Dokter Drenthe.

Inleiding

Deze casus betreft een 81-jarige patiënt met een pneumonie waarvoor antibiotica gestart is. In de medische voorgeschiedenis is hij bekend met COPD. Vanwege de benauwdheid/kortademigheid is meneer gestart met Oramorph. Eerder die week heeft er een gesprek plaatsgevonden over advanced care planning (ACP), waarin patiënt aangaf niet naar het ziekenhuis te willen en open te staan voor euthanasie.

Eerder op de dag heeft de huisarts laxantia voorgeschreven om de stoelgang te bevorderen. In de avond neemt de zoon van patiënt contact op met de huisartsenspoedpost in verband met hevige pijnklachten in de buik. Op advies van de dienstdoende huisarts wordt een klysma door de thuiszorg uitgevoerd en de laxantia opgehoogd. Ondanks deze acties nemen de pijnklachten niet af. Huisarts #2 neemt telefonisch contact op met de zoon en spreekt af dat als de pijnklachten ondanks ophoging van de Oramorph niet afnemen een visite plaatsvindt.

Vervolg

Kort na het telefoongesprek met huisarts #2 neemt zoon contact op met de huisartsenspoedpost en vertelt dat de situatie van patiënt niet beter wordt. De triagist brengt huisarts #3 op de hoogte van de niet verbeterende situatie en benoemt dat huisarts #2 een visite heeft afgesproken (en opgeschreven) als de situatie niet verbetert. Huisarts #3 ziet de meerwaarde van een visite niet en adviseert de Oramorph op te hogen en weer een klysma te laten toedienen door de thuiszorg.

Al vrij snel vindt er opnieuw contact plaats tussen zoon en de huisartsenspoedpost waarna huisarts #3 het telefoongesprek met de zoon van de triagist overneemt. Zoon ziet het beleid van huisarts #3 om weer een klysma toe te dienen niet zitten en benoemt dat de situatie achteruitgaat. Hierop wordt uiteindelijk, onder verdenking van een ileus, een ambulance ingezet.

Afloop

Patiënt werd in het ziekenhuis opgenomen. Er was geen sprake van een “acute buik”. Na een aantal dagen was de ontlasting weer normaal op gang. De obstipatie was mogelijk uitgelokt door opiatengebruik. Bovendien bleek er sprake van een exacerbatie van de COPD en een vastgestelde COVID-19-infectie. Uiteindelijk is patiënt ontslagen naar huis.

Leerpunten uit deze casus

Deze casus is een voorbeeld van hoe het uiteindelijk goed is afgelopen, maar dat het overnemen van de werkdiagnose (buikpijn als gevolg van obstipatie) van een eerder contact zonder patiënt fysiek te hebben beoordeeld kan leiden tot tunnelvisie.
Er bleek in deze casus namelijk meer aan de hand te zijn (respiratoir onderliggende ziekten | exacerbatie COPD en COVID-19). De rode draad is dat er bij het eerste en tweede contact een beleid was opgeschreven in de P-regel, dat als de situatie niet zou verbeteren patiënt beoordeeld zal moeten worden. Dit beleid werd twee keer veranderd door de opvolgend huisarts waarmee de triagist overlegde, nadat familie telefonisch contact opnam met de huisartsenspoedpost.

In deze casus leidde het veranderen van het beleid tot frustratie en onrust bij patiënt en familie en voelde de betrokken triagisten zich machteloos door uit te moeten leggen dat het eerder vastgestelde beleid veranderde (van een visite naar een advies).

Geraadpleegde bronnen
▪ NHG richtlijn obstipatie, versie: 2010
▪ HASP Tweede contact | protocol Dokter Drenthe
▪ HASP Autorisatie: handreiking autorisatie op de HASP | protocol Dokter Drenthe

Heb je vragen over deze casus?

Neem dan contact op met de calamiteitencommissie via Annelies Oosten, onze kwaliteitsfunctionaris via kwaliteit@dokterdrenthe.nl of bel haar op: 06‑16670678

Laatste nieuws

2025 Nieuws MGZ

Transformatieplan MGZ Drenthe goedgekeurd

Fantastisch nieuws! Zorgverzekeraars Zilveren Kruis en VGZ hebben het transformatieplan Medisch Generalistische Zorg goedgekeurd.

Zorgverlener 2024

Loop of ren mee: Mind Blue Monday Run

Doe je ook met ons mee? Samen lopen of rennen op 'Blue Monday' op 20 januari 2025.

Zorgverlener 2024 Nieuws

Maar liefst 10 nieuwe praktijkhouders!

Het nieuwe jaar start weer met een aantal kersverse praktijkhouders in Drenthe. We stellen ze in dit bericht graag aan je voor!

Zorgverlener 2024

Kennnisbank zorg

Heb je onze nieuwe kennisbank al eens bezocht? Je vindt er informatie over onder andere chronische zorg, leefstijl, ouderenzorg en samenwerken in het netwerk.

Zorgverlener 2024

BBL-doktersassistent opleiden? Net zo normaal als opleiden AIOS!

Ziet jouw huisartsenpraktijk de voordelen van het opleiden van een BBL-doktersassistente al? De voordelen vertonen veel overeenkomsten met het opleiden van een AIOS. Dat doe je ook niet alleen voor je eigen praktijk, maar natuurlijk ervaar je als praktijk wel de voordelen.

Zorgverlener 2024

Je doet een laboratoriumaanvraag vlak voor de ANW-uren. Waar let je op?

Je bent huisarts en laat bij je patiënt met spoed een bloedonderzoek uitvoeren. Het is bijna 17.00 uur. De uitslag is ernstig. Wie krijgt de informatie van het lab en wat is het vervolg?

Patiënten Zorgverlener Nieuws

Hart voor Elkaar: zoeken naar nieuwe manieren van zorg verlenen

Als we blijven doen wat we nu doen, zijn er straks te weinig mensen om een goede kwaliteit van zorg te blijven geven. Daarom werken we als vertegenwoordiger van de Drentse huisartsen samen met het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) aan een gezamenlijk programma: Hart voor Elkaar. We zoeken naar nieuwe manieren om zorg te verlenen

Ondersteuning van mantelzorgers die zorgen voor een naaste in de laatste levensfase

Op 10 november 2024 is het de Dag van de Mantelzorger. Een mooi moment om de mantelzorgers in jouw omgeving eens in het zonnetje te zetten of te bedanken voor hun inzet. En ook aanleiding om de vrijwillige zorgondersteuning van Acanthis onder de aandacht te brengen bij huisartsen en mantelzorgers.