Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Leren van Casuïsitiek: "Ademnood"

In deze editie van de uitgave ‘Leren van casuïstiek’ een beschrijving van een casus uit de praktijk. Hiermee willen wij het leereffect van onderzoeken naar incidenten en calamiteiten vergroten. Het gaat erom lering te trekken uit wat goed ging en (bijna) misging en daarmee te voorkomen dat hetzelfde nog een keer gebeurt. Deze casus is beschreven door de calamiteitencommissie van Dokter Drenthe.

Inleiding

Deze casus betreft een 91-jarige mevrouw bekend met hart- en longproblemen die een dag eerder contact zocht met de eigen huisartsenpraktijk in verband met benauwdheidsklachten. De dosering van de amlodipine, die ze gebruikt, is door de eigen huisarts aangepast. De volgende ochtend nemen mevrouw en de thuiszorgmedewerker die bij haar was, contact op met de huisartsenspoedpost. Er is sprake van toegenomen benauwdheidsklachten. Het kostte mevrouw in rust en tijdens inspanning meer moeite om voldoende lucht te krijgen en ook gebruikt ze de schouderspieren.

De triagist kiest de ingangsklacht kortademigheid. De triagist komt -op basis van wat ze aan de telefoon hoort aan de ademhaling van mevrouw en uit de informatie die zowel door mevrouw als de thuiszorgmedewerker gegeven wordt na het doorlopen van de items van het NTS- uit op de urgentie U4.

De situatie wordt binnen een uur overlegd met de dienstdoende huisarts. Deze kon het LSP raadplegen en stelde vast dat mevrouw een dag eerder niet door de eigen huisarts onderzocht was. Wel was terug te lezen dat deze de dosering amlodipine verlaagde. Zowel bij de triagist als de dienstdoende huisarts waren er op dat moment geen alarmerende signalen.
De huisarts adviseert om later op de dag een saturatie door de thuiszorgmedewerker te laten meten en gaf het vangnetadvies om contact op te nemen als de situatie verergert.

Vervolg

De triagist neemt, binnen een uur na de triage en het overleg met de huisarts, contact op met de thuismedewerker om het beleid van de dienstdoende huisarts door te geven. De thuiszorgmedewerker vertelt dat de situatie dusdanig verslechterde dat de dochter van patiënte de meldkamer ambulance heeft gebeld.

Afloop

Patiënte is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar ze uiteindelijk enkele dagen later tijdens de opname is overleden aan de gevolgen van een astma cardiale bij een hartinfarct.

Leerpunten uit deze casus

In deze casus kwam naar voren dat de triagist en huisarts zich erg concentreerden op de situatie van het eerdere contact met de eigen huisarts. Hoewel de patiënte en de thuiszorgmedewerker aangaven dat de patiënte benauwd was, werd dit beeld vergeleken met een dag eerder. De triagist hoorde geen alarmsignalen (geen benauwd of ziek klinkende patiënt) en de huisarts zag dat deze klachten bekend waren en dat er een aanpassing van de medicatie heeft plaatsgevonden. De medicatie-aanpassing kon na 1 dag nog geen effect gehad hebben. Daardoor ontstond er een kokervisie en werd een afwachtend beleid afgesproken met een meting van de situatie gedurende de dag. De dochter van patiënte was in feite het herstelmoment in de casus door direct de meldkamer ambulance te bellen.

Leerpunt in deze casus is dat wat de triagist hoorde bij de patiënte (geen hoorbaar afwijkende ademhaling aan de telefoon) zorgde voor vertroebeling. Er werd wel door de thuiszorgmedewerker beschreven dat mevrouw haar schouders optrok tijdens de ademhalingen. Dit werd echter in deze casus niet meegenomen in de beoordeling dat de mate van kortademigheid heviger zou kunnen zijn.

Kwam de urgentie tijdens de triage uit op een U2 of U1, dan was in deze casus de afloop niet anders geworden; de uitkomst zou hetzelfde gebleven zijn. Vandaar dat het hier gaat om een incident en niet om een calamiteit.

Uit deze casus valt te leren om bij elke uitgevoerde triage niet alleen te richten op de hoorbare informatie, maar ook mee te nemen wat er precies gezegd wordt. Waar er een verschil tussen beide bestaat, is het goed om dit te benoemen en meer door te vragen op hoe het precies zit. In deze casus waren er twee cruciale punten die maakten dat de mate van kortademigheid ernstiger bleek te zijn dan wat de triagist hoorde aan de telefoon: de benauwdheid in rust die erger door patiënte ervaren werd dan tevoren en het optrekken van de schouders (wat gezien dient te worden als het gebruik van de hulpademhalingsspieren).

Geraadpleegde bronnen

▪ De Nederlandse Triage Standaard
▪ HASP: Telefonische triage: werken op de HASP

Heb je vragen over deze casus?

Neem dan contact op met de calamiteitencommissie via Annelies Oosten, onze kwaliteitsfunctionaris via kwaliteit@dokterdrenthe.nl of bel haar op: 06‑16670678

Laatste nieuws

Zorgverlener 2024

Kennnisbank zorg

Heb je onze nieuwe kennisbank al eens bezocht? Je vindt er informatie over onder andere chronische zorg, leefstijl, ouderenzorg en samenwerken in het netwerk.

Zorgverlener 2024

BBL-doktersassistent opleiden? Net zo normaal als opleiden AIOS!

Ziet jouw huisartsenpraktijk de voordelen van het opleiden van een BBL-doktersassistente al? De voordelen vertonen veel overeenkomsten met het opleiden van een AIOS. Dat doe je ook niet alleen voor je eigen praktijk, maar natuurlijk ervaar je als praktijk wel de voordelen.

Zorgverlener 2024

Je doet een laboratoriumaanvraag vlak voor de ANW-uren. Waar let je op?

Je bent huisarts en laat bij je patiënt met spoed een bloedonderzoek uitvoeren. Het is bijna 17.00 uur. De uitslag is ernstig. Wie krijgt de informatie van het lab en wat is het vervolg?

Patiënten Zorgverlener Nieuws

Hart voor Elkaar: zoeken naar nieuwe manieren van zorg verlenen

Als we blijven doen wat we nu doen, zijn er straks te weinig mensen om een goede kwaliteit van zorg te blijven geven. Daarom werken we als vertegenwoordiger van de Drentse huisartsen samen met het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) aan een gezamenlijk programma: Hart voor Elkaar. We zoeken naar nieuwe manieren om zorg te verlenen

Ondersteuning van mantelzorgers die zorgen voor een naaste in de laatste levensfase

Op 10 november 2024 is het de Dag van de Mantelzorger. Een mooi moment om de mantelzorgers in jouw omgeving eens in het zonnetje te zetten of te bedanken voor hun inzet. En ook aanleiding om de vrijwillige zorgondersteuning van Acanthis onder de aandacht te brengen bij huisartsen en mantelzorgers.

Dokter Drenthe benoemt nieuwe Voorzitter Raad van Bestuur

Hans Mulder wordt per 1 januari 2025 benoemd tot Voorzitter Raad van Bestuur van Dokter Drenthe. Hij neemt dan het stokje over van Ron Wissink, die eind dit jaar na ruim 11 jaar stopt en de voorzittershamer zal neerleggen. Samen met Jan Schaart en Stefan Meinema vormt Hans een collegiaal bestuur.

Patiënten Zorgverlener

Onderzoek NIVEL Zorgregistraties

Zorgverlener 2024 Nieuws ACP

Advance Care Planning: zorg voor goede registratie

Het project ACP heeft al mooie resultaten opgeleverd. Om de toegevoegde waarde van het ACP-plan nóg voelbaarder te maken voor de patiënt en zorgverlener brengen we een aantal zaken onder je aandacht.