Wanneer visite rijden bij geen ‘eigen vervoer’?
Graag brengen wij de werkafspraak 'Visite rijden bij onder andere geen eigen vervoer' nog een keer bij jou, als huisarts, waarnemer, triagist, onder de aandacht.
Op de huisartsenspoedpost
- Mocht in het gesprek met een patiënt duidelijk worden dat hulp en/of eigen vervoer niet te regelen is (nadat de gebruikelijke actie als familie, kennissen, mantelzorgers, buren, taxi etc. allemaal zijn gepasseerd), de patiënt geen vervoer heeft, dan kunnen wij als huisartsenspoedpost (1e-lijnsorganisatie) deze persoon niet zonder meer aan zijn/haar lot overlaten. Dat houdt in dat de triagist met de huisarts overlegt of die vindt dat er wel een medische noodzaak is om de patiënt te beoordelen. Is die noodzaak er, dan wordt het consult omgezet in een visite. Wat betekent dit concreet? Bij een medische indicatie gaat de dienstdoende huisarts naar de patiënt.
- Soms is iemand gevallen en moet hij/zij weer overeind geholpen worden. Vaak gaat het om oudere mensen die zelfstandig wonen en geen thuiszorg of familie in de buurt hebben. De start blijft het uitvragen van de ABCD om te achterhalen waarom iemand is gevallen om na te gaan of er eventueel meer speelt. Mocht blijken dat er niets aan de hand is, dan volgt overleg of er familie is -of mensen in de buurt zijn- die kunnen helpen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan hier de thuiszorg voor worden ingezet. Mocht blijken dat die niet binnen afzienbare tijd naar een patiënt kunnen gaan, dan wordt er een visite gereden.
- Als iemand niet wil komen, kan je als triagist de patiënt wijzen op de risico’s daarvan en de verantwoordelijkheid terugleggen bij de beller. Als de patiënt niet verschijnt op het consult en er ligt wél een medische indicatie dan is de afspraak: Bel de patiënt terug en vraag waarom hij/zij niet komt. Wordt er niet opgenomen? Nog een keer bellen. Belangrijk is om áltijd te overleggen met de dienstdoende huisarts! De verantwoordelijkheid voor de patiënt ligt bij de huisarts en niet bij de triagist.
Je vindt deze werkafspraak ook in het document "Telefonische triage: werken op de HASP”.
Heb je vragen over dit bericht?
Stuur dan een e-mail naar info@dokterdrenthe.nl