Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Wanneer visite rijden bij geen ‘eigen vervoer’?

Graag brengen wij de werkafspraak 'Visite rijden bij onder andere geen eigen vervoer' nog een keer bij jou, als huisarts, waarnemer, triagist, onder de aandacht.

Op de huisartsenspoedpost

  • Mocht in het gesprek met een patiënt duidelijk worden dat hulp en/of eigen vervoer niet te regelen is (nadat de gebruikelijke actie als familie, kennissen, mantelzorgers, buren, taxi etc. allemaal zijn gepasseerd), de patiënt geen vervoer heeft, dan kunnen wij als huisartsenspoedpost (1e-lijnsorganisatie) deze persoon niet zonder meer aan zijn/haar lot overlaten. Dat houdt in dat de triagist met de huisarts overlegt of die vindt dat er wel een medische noodzaak is om de patiënt te beoordelen. Is die noodzaak er, dan wordt het consult omgezet in een visite. Wat betekent dit concreet? Bij een medische indicatie gaat de dienstdoende huisarts naar de patiënt.
  • Soms is iemand gevallen en moet hij/zij weer overeind geholpen worden. Vaak gaat het om oudere mensen die zelfstandig wonen en geen thuiszorg of familie in de buurt hebben. De start blijft het uitvragen van de ABCD om te achterhalen waarom iemand is gevallen om na te gaan of er eventueel meer speelt. Mocht blijken dat er niets aan de hand is, dan volgt overleg of er familie is -of mensen in de buurt zijn- die kunnen helpen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan hier de thuiszorg voor worden ingezet. Mocht blijken dat die niet binnen afzienbare tijd naar een patiënt kunnen gaan, dan wordt er een visite gereden.
  • Als iemand niet wil komen, kan je als triagist de patiënt wijzen op de risico’s daarvan en de verantwoordelijkheid terugleggen bij de beller. Als de patiënt niet verschijnt op het consult en er ligt wél een medische indicatie dan is de afspraak: Bel de patiënt terug en vraag waarom hij/zij niet komt. Wordt er niet opgenomen? Nog een keer bellen. Belangrijk is om áltijd te overleggen met de dienstdoende huisarts! De verantwoordelijkheid voor de patiënt ligt bij de huisarts en niet bij de triagist.

Je vindt deze werkafspraak ook in het document "Telefonische triage: werken op de HASP”.

Heb je vragen over dit bericht?

Stuur dan een e-mail naar info@dokterdrenthe.nl

Laatste nieuws

Patiënten Zorgverlener

Onderzoek NIVEL Zorgregistraties

Zorgverlener 2024 Nieuws ACP

Advance Care Planning: zorg voor goede registratie

Het project ACP heeft al mooie resultaten opgeleverd. Om de toegevoegde waarde van het ACP-plan nóg voelbaarder te maken voor de patiënt en zorgverlener brengen we een aantal zaken onder je aandacht.

Zorgverlener 2024 Nieuws MGZ

Een update uit de proeftuinen van MGZ

Sinds januari 2024 experimenteren we in vier Drentse proeftuinen met nieuwe samenwerkingsvormen die bijdragen aan toekomstbestendige zorg. In deze nieuwsbrief delen we de stand van zaken en ervaringen tot nu toe.

Zorgverlener 2024 Nieuws

Leren van Casuïstiek: Een witte raaf onder de raven

Regelmatig deelt de calamiteitencommissie een casus. Dit om te leren van wat goed ging en (bijna) misging. De casus gaat dit keer over een jonge vrouw die zich meldt met pijnklachten op de borst.

Patiënten 2024

Veilig online contact met de huisartsenspoedpost

Heb je een dringende medische klacht in de avond of in het weekend? Je stelt je vraag veilig online via het digitaal spreekuur van de huisartsenspoedpost.

Zorgverlener 2024 Nieuws

Transformatieplan Hart voor Elkaar is goedgekeurd

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) en Dokter Drenthe hebben een gezamenlijk plan ingediend bij Zilveren Kruis en VGZ. Nu de zorgverzekeraars dit plan hebben goedgekeurd, komt er geld vrij uit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) om het uit te voeren.

Dokter Drenthe Zorgverlener 2024 Nieuws

Bekijk ons jaarverslag

Hoe vat je samen waar we een jaar lang met elkaar aan hebben gewerkt? Dat is niet te doen. Benieuwd naar ons verhaal van 2023?

Zorgverlener 2024 Nieuws Vrij Roosteren

Update vrij roosteren

Dit najaar gaan we voor de derde keer het nieuwe jaarrooster voor de huisartsenspoedposten samenstellen via 'Vrij Roosteren'. We vertellen je graag meer over de uitkomsten van de analyse van ronde 2, de nieuwe spelregels voor 2025 en de tijdlijn van de verschillende fasen.