Je doet een laboratoriumaanvraag vlak voor de ANW-uren. Waar let je op?
De situatie
Je ziet een patiënt halverwege de middag en je weet: het is noodzakelijk dat er met spoed een bloedonderzoek uitgevoerd wordt. Je vult het aanvraagformulier in, de patiënt laat bloedprikken en de aanvraag gaat direct door naar het laboratorium. Bij het laboratorium blijken de alarmbellen terecht, de uitslag vraagt om snel handelen.Maar wie krijgt na 17.00 uur het telefoontje? En hoe krijgt deze uitslag een vervolg?
Relevante patiëntinformatie delen
Op het moment dat je een laboratoriumaanvraag doet, waarvan je weet dat er een mogelijke actie uit voortvloeit nadat de praktijk gesloten is, kan je daarom het volgende doen voor je patiënt:
- Zorg voor een compleet ingevulde aanvraag met het adres, telefoonnummer en de verzekeringsgegevens van je patiënt, evenals jouw naam als eigen huisarts, reden van het onderzoek en de urgentie.
- Zorg voor een concrete memo in het artsportaal met daarin:
- De reden van aanvraag
- De gewenste actie bij afwijkende waarden, zoals ‘tot […] uur eigen huisarts bellen op nummer […] en daarna e-mail met hoge prioriteit sturen aan […] voor actie tijdens openingstijden huisartsenpraktijk’ of ‘handelen volgens richtlijn [… en patiënt bellen om in te sturen’ óf ‘waarden tussen […] en […] accepteren tot eigen huisarts weer beschikbaar is’.
- Alle relevante informatie die de dienstdoende huisarts op de huisartsenspoedpost nodig heeft om tot een weloverwogen besluit te komen.
Een goede overdracht
Als eigen huisarts heb je altijd volledig inzicht in het medisch dossier en overzicht over alle informatie van je patiënt. Juist daarom weet je het beste hoe te handelen bij slecht nieuws na een onderzoek door het laboratorium. Ook omdat je de patiënt diezelfde dag nog gesproken hebt op de praktijk. Hoewel we vanuit een gedeelde samenwerking op de huisartsenspoedpost de verlengde arm zijn van de eigen huisarts, ontbreekt er in dit soort situaties meestal belangrijke informatie die nodig is om zorgvuldig te handelen. Daarnaast is het begrijpelijk dat je niet te pas en te onpas in de avond, nacht of het weekend gebeld wilt worden.
Voorkomen is beter dan...
Op deze manier voorkomen we dat uitslagen ‘blijven hangen’ omdat er te veel vraagtekens zijn bij de ontvanger (lees: dienstdoende huisarts op de huisartsenspoedpost) over een uitslag en waarborgen we met elkaar goede (kwaliteit van) zorg.
Heb je vragen over dit bericht?
Neem dan contact op met Miranda Hagenouw, kwaliteitsfunctionaris, via e-mail: kwaliteit@dokterdrenthe.nl