
De werkdag van een triagist
Triagisten krijgen tientallen zorgvragen per dienst binnen. Zowel via de telefoon als via consulten in het digitale spreekuur. Alles komt voorbij: van spoedgevallen tot onnodige vragen. Triagisten bepalen de urgentie en helpen de zorgvrager verder. In dit keuzeverhaal waan jij je triagist. Kom erachter hoe een dienst eruitziet, welke klachten voorbijkomen en hoe een triagist dan handelt.
Jouw avonddienst begint
Buiten begint het te schemeren, terwijl je de huisartsenspoedpost in Meppel binnenloopt. Je directe collega-triagist zit er al klaar voor. Jullie avonddienst kan beginnen. Ook de balie-assistent, de chauffeur en de huisarts zijn op de locatie. In Hoogeveen, Emmen en Assen werken jullie andere collega's. De huisartsenspoedposten van Dokter Drenthe zijn namelijk verspreid door de provincie, zodat we samen de patiënten van de beste huisartsenspoedzorg kunnen voorzien.
Je zet je headset op en bent klaar voor een nieuwe dienst. Je bent het eerste aanspreekpunt voor patiënten die tijdens avonden, nachten, weekenden en feestdagen bellen met een dringende zorgvraag. Ook verzorg je consulten in het digitale spreekuur. Jouw kracht: luisteren, doorvragen, urgentie bepalen en daarnaar handelen. Je geeft een zelfzorgadvies, plant een consult op de spoedpost of een huisartsvisite bij de patiënt thuis, roept een ambulance op of voert zelf kleine medische handelingen uit.
De telefoon gaat. Je staat meteen op scherp en neemt op.