Omgaan met heftige emoties en lastig gedrag in de huisartsenpraktijk
‘Medewerkers van huisartsenpraktijken worden helaas regelmatig geconfronteerd met nare situaties. Heftige emoties en frustratie, maar ook grensoverschrijdend gedrag zoals schelden, beledigen, en emotionele chantage. De agressie en eindeloze discussies hebben een negatieve impact op de medewerkers, zowel op hun werkplezier als op hun effectiviteit.’
Je krijgt via de zeer praktijkgerichte training inzichten én de vaardigheden om heftige emoties en lastig gedrag te voorkomen, op te vangen of te begrenzen.
In deze training onderzoeken, behandelen en simuleren we verschillende soorten gedrag met veel aandacht voor en coaching op ieders persoonlijke uitdagingen.
Inhoud
- Herkennen van agressie: wat verstaat men onder agressie?
- Inzicht krijgen in je eigen reactie en jouw invloed op de situatie
- Voorkomen van heftige emoties en lastig gedrag
- Stressniveau en eigen emoties onder controle houden
- Ombuigen van een dreigende escalerende situatie
- Grenzen aangeven
- Collegiale opvang en nazorg
Leerdoelen
- Medewerkers zijn vaardiger in het voorkomen van agressief en ander lastig gedrag, zowel telefonisch als aan de balie.
- Medewerkers zijn zich meer bewust van hun eigen invloed op een situatie.
- Medewerkers houden beter vat op hun emoties.
- Medewerkers kunnen heftige emoties opvangen en ombuigen.
- Medewerkers kunnen ongewenst gedrag begrenzen met behoud van de relatie.
- Medewerkers weten hoe collegiale opvang en nazorg te verlenen en elkaar te ondersteunen.
Voor wie?
Alle medewerkers in de huisartsenpraktijk