Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over onze huisartsenspoedposten en Dokter Drenthe. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken.

Ik heb dringend zorg nodig, wat moet ik doen?
  • Voor spoedeisende hulp en in levensbedreigende situaties bel je altijd 112.
  • Bij ongemak of gezondheidsklachten kun je terecht bij je eigen huisarts.
  • Is de praktijk gesloten en heb je toch dringend zorg nodig omdat je vraag niet kan wachten tot de volgende werkdag? Neem contact met ons op via het digitaal spreekuur of bel ons.
Waar is de huisartsenspoedpost?

Je kunt de huisartsenspoedposten vinden in Emmen, Assen, Hoogeveen en Meppel. Bekijk hier de informatie over de locaties.

Waarom moet ik bellen voordat ik langs mag komen?

Het is belangrijk dat je vooraf belt of het digitaal spreekuur raadpleegt. Dan kan de triagist samen met jou de urgentie van je klachten beoordelen. Om de wachttijden te kunnen beperken, vragen wij je dringend om niet zomaar langs te komen op de huisartsenspoedpost.

Als ik de huisartsenspoedpost bel, wie krijg ik dan aan de lijn en wat kan ik verwachten?

Je krijgt een triagist aan de lijn. Een triagist is een speciaal opgeleide doktersassistent die werkt op de huisartsenspoedpost. De triagist is het eerste aanspreekpunt voor patiënten die met spoed zorg nodig hebben van een huisarts buiten kantoortijden. Dat is alleen in de avonduren, in de nacht, in het weekend én op feestdagen. Het gaat dus om huisartsenzorg voor spoedeisende klachten: medische klachten waarbij het onverantwoord is om zorg of medische hulp uit te stellen tot de eigen huisarts weer bereikbaar is.

Worden telefoongesprekken opgenomen en zo ja, waarom?

Ja, alle gesprekken worden automatisch opgenomen en negen jaar bewaard. We doen dit om de kwaliteit van onze zorg op peil te houden.

Gesprekken tussen jou en een triagist kunnen we evalueren om onze dienstverlening waar nodig te verbeteren. Ook luisteren we gesprekken terug, bijvoorbeeld na een panieksituatie. Dat is nodig om aanvullende informatie te analyseren of om te voorkomen dat er in latere procedures, bijvoorbeeld bij een klacht of verschil van mening over een gegeven advies, misverstanden ontstaan over de juiste gang van zaken.

Wat kan ik doen als ik ontevreden ben?

Alle medewerkers van de huisartsenspoedpost proberen zo goed en zorgvuldig mogelijk te werken. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de verleende zorg, de werkwijze of de telefonische afhandeling. Vul in dat geval het klachtenformulier in.

Kan ik via Dokter Drenthe een herhaalrecept krijgen?

Nee, herhaalrecepten kan je via je eigen huisartsenpraktijk of apotheek aanvragen.

Wat zijn de kosten bij gebruik van de huisartsenspoedpost?

Informatie over de kosten voor het gebruik van de huisartsenspoedpost kun je hier vinden. Het tarief wordt vastgesteld door de NZA, dat staat voor Nederlandse Zorg Autoriteit.

Waarom staat Dokter Drenthe op mijn zorgkostenoverzicht?

Voor de ondersteuning die wij geven aan onze Drentse huisartsen, krijgen wij een vergoeding van de zorgverzekeraar. Van deze vergoeding worden alle bij de (keten)zorg betrokken zorgverleners en instanties betaald, ook jouw huisarts. Deze bedragen gaan niet van je eigen risico af, maar worden vergoed door de zorgverzekeraar vanuit de basisverzekering.

Je leest er hier meer over.

Mijn vraag staat er niet tussen

Is je vraag niet beantwoord? Neem dan contact met ons op. Bel naar 088-0504000 of mail ons via info@dokterdrenthe.nl

Wil je meer weten over diabetes, COPD en/of CVRM? Bezoek dan de websites van Diabetesvereniging Nederland, het Longfonds en Harteraad (voorheen Hart en Vaatgroep).