Nieuw: betaaltitel ACP behandelwensen gesprek
Een steeds grotere groep kwetsbare ouderen denkt na over de laatste levensjaren en hun zorgwensen daarin. Dat nodigt uit om Advanced Care Planning - ACP - meer bij deze doelgroep in te zetten. Hiervoor vind je een uitgebreide toolkit op www.acpdrenthe.nl. Om gesprekken over het levenseinde te stimuleren heeft Zilverenkruis voor behandelwensgesprekken een aparte prestatie vanaf 2024. Het is een nieuwe module die je als praktijk afsluit: Prestatie Behandelwensgesprekken - Zilveren Kruis
Let op: je kan als huisartsenpraktijk nog tot 1 januari 2024 de module tekenen. Heb je het contract in het portaal van Zilveren Kruis al getekend? Stuur dan een mail naar zorginkoop.huisartsen@zilverenkruis.nl met de vraag of het contract even weer opengezet kan worden.
Waarom het behandelwensgesprek?
Deze nieuwe prestatie stimuleert proactieve zorgplanning en draagt bij aan een goede kwaliteit van zorg rond het levenseinde. De bevolking wordt steeds ouder en daarmee vergroot de druk op de zorg. Het doel van behandelwensgesprekken is het voorkomen van onder- of overbehandeling bij het levenseinde en het leveren van zorg zoals de patiënt dat wenst. Regelmatig komt het voor dat ouderen in het ziekenhuis terecht komen. Terwijl ze dat achteraf gezien liever niet hadden gewild. Door bij patiënten te inventariseren wat hun wensen zijn in de laatste fase van hun leven en dat ook daadwerkelijk vast te leggen, wordt meer gehandeld volgens de wensen van deze patiënten. Je krijgt meer tijd voor het behandelwensgesprek en de voorbereiding daarbij. Daarom is het mogelijk om bij patiënten waarbij je dit nodig acht, bijvoorbeeld vanwege kwetsbaarheid of een verwacht overlijden binnen een jaar, een behandelwensgesprek uit te voeren en te declareren.
Wat zijn de voorwaarden?
Tijdens de gesprekken bespreek je de wensen van jouw patiënt in de laatste levensfase. Dit gaat onder andere over het wel of niet toedienen van antibiotica, wel of geen ziekenhuisopname en wel of niet reanimeren. Daarnaast bespreek je zingeving en andere psychische en sociale aspecten met de patiënt.
Als je met jouw praktijk aangesloten bent bij een huisartsenspoedpost, heb je de verplichting de inhoud van behandelwensgesprekken over te dragen aan de huisartsenspoedpost. Op die manier is jouw collega tijdens de ANWuren op de hoogte van de wensen van jouw patiënt. Je voert als huisarts het behandelwensgesprek. Onder jouw regie kunnen ook andere professionals het gesprek voeren zoals de verpleegkundig specialist (VS) of de physician assistent (PA). De huisarts en POH-IZ mogen dit declareren; de POH-S niet.
ACP-dashboard in VIPLIve
Om alle wensen van en afspraken met de patiënt te documenteren en inzichtelijk te maken, is VIPLive uitgebreid met het ACP-dashboard. Dit is ontwikkeld volgens het landelijk gebruikte formulier ‘uniform vastleggen proactieve zorgplanning’. Hiermee leg je als huisarts de specifieke ACP-wensen van een patiënt vast in je HIS en in het ketenzorg informatiesysteem. Omdat er ook op de huisartsenspoedposten gewerkt wordt met VIPLive, is de informatie daar direct beschikbaar en kunnen dienstdoende huisartsen in een acute situatie gerichter handelen volgens de wensen van een onbekende patiënt.
Tarieven behandelwensgesprekken ACP
31244 Eerste behandelwensgesprek per verrichting € 90,03
31242 Vervolg behandelwensgesprek per verrichting € 45,00
ACP plan in VIPlive binnenkort zichtbaar voor andere zorgverleners
RIVO Noord bouwt momenteel aan een zorgviewer. Met én dankzij deze Zorgviewer moet alle zorginhoudelijke informatie over patiënten en cliënten beter met elkaar uitgewisseld kunnen worden. Te beginnen met EPIC (o.a. UMCG), VIPLive en Chipsoft (o.a. WZA). Als zorgverlener krijg je straks via de viewer inzage in correspondentie (brieven), zoals verwijs- en ontslagbrieven én een selectie van verslagen waaronder OK-verslagen en radiologieverslagen Daarnaast wordt gewerkt aan het beschikbaar maken: Probleem, Verrichting, Wilsverklaring/ Behandelaanwijzing en Labuitslag.
Behandelwensen van patiënten in de laatste levensfase die vastgelegd zijn in het ACP plan in VIPlive kunnen straks via de Zorgviewer ingezien worden door andere zorgverleners. Daarom is het van groot belang dat huisartsen of VS’ers en PA’s die een behandelwensen gesprek voeren met patiënten dit vastleggen in het ACP plan in VIPLive.
Patiënt voorbereiden op een gesprek over de laatste levensfase
Om je te ondersteunen bij het voeren van gesprekken over het levenseinde zijn allerlei materialen beschikbaar. Deze kan je voorafgaand aan het gesprek meegeven aan een patiënt en zijn of haar naasten zodat zij zich goed kunnen voorbereiden op het gesprek. Op de website www.voorbereidinglaatstelevensfase.nl staan alle materialen. Patiënten kunnen de flyer, wilsbeschikking en wensenboekjes downloaden maar je kan voor jouw praktijk deze materialen ook bestellen bij Dokter Drenthe. Stuur hiervoor een mail naar projectleideracp@dokterdrenthe.nl
Wachtkamerfilm laatste levensfase
Om patiënten te attenderen op het belang om vroegtijdig in gesprek te gaan over het levenseinde hebben we een wachtkamerfilm ontwikkeld. De download van deze film kan je opvragen via projectleideracp@dokterdrenthe.nl De film kan je ook hier bekijken.